Mitä hyötyä yritykselle on tunteiden johtamisen oppimisesta?
Camilla Tuominen
Yhden seminaariluentoni jälkeen herrahenkilö tuli kertomaan minulle, että "Odotin, että olisit kertonut minulle, miten saan poistettua tunteet." Mies hymyili päälle, mutta oli ihan tosissaan.
Ymmärrän toiveen sillä moni kokee tunteet vain haitaksi, jotka häiritsevät “oikeaa tekemistä”. Fokus on monessa paikassa edelleen faktoissa, määrään kasvattamisessa ja tehostuksessa, ja epämääräinen tunnepuoli on silloin houkuttelevaa jättää sivuun. Tämä on kuitenkin aika omituista sillä me hyvin tiedämme, että tuotteet kopioidaan nopeasti mutta herätettyjen tunteiden tuomaa kilpailuetua on paljon mutkikkaampi kopioida.
Miten joku pystyi luomaan asiakkaalle luottamuksen fiiliksen?
Miksi jokin tuote on niin paljon haluttavampi?
Miksi minulle tulee fiilis, että haluan valita A:n enkä B:tä?
Miksi haluan olla töissä täällä enkä tuolla?
Miksi uskallan sanoa ideani ääneen tässä ympäristössä mutta en tuolla?
Vastaus löytyy usein sieltä mystiseltä fiilispuolelta, johon liittyen minulla on hyviä uutisia: meistä kaikki voi oppia ymmärtämään ja johtamaan tunteita - se on ihan samanlainen taito kuin mitä tahansa muukin asia, jossa haluamme tulla paremmaksi.
Mitä siis tunteet ovat ja miksi ne tulevat? Tunteiden tehtävä on yksinkertaisesti tuoda meille energiaa ja tietoa. Energiaa, jonka voimalla tehdään tärkeitä päätöksiä, pelastetaan ihminen tulipalosta tai pidetään vuosisadan puheenvuoro. Voimana voivat olla esimerkiksi innostus, viha tai vaikka pelko. Toisaalta osa tunteista väsyttää ja vie energiaa, jolloin ne viisaasti pyytävät meitä hetkeksi hidastamaan ja kuuntelemaan ryntäilemisen sijaan. Esimerkiksi pettymys, suru tai helpotus saattavat auttaa meitä ymmärtämään mitä tapahtui ja valitsemaan tarvittaessa uuden suunnan.
Toisaalta tunteet tuovat meille aivan huikean tärkeää tietoa. Tiedämme, että esim. tiukassa kilpailutilanteessa ei riitä että ymmärrämme asiakastilanteen faktat (koska siihen pystyvät kaikki) ja vastaamme niihin vaan todellinen etulyöntiasema saadaan kun pystytään tunnistamaan myös asiakkaan ei-ääneen sanottuja tarpeita, ja käyttäytymään tavoilla, jotka lisäävät tunneyhteyttä ja luottamusta.
Alun herralle siis vastasin, että ihan hyvä toive haluta päästä eroon tunteista mutta se ei mahdollinen. Tunteissa ei ole off-nappulaa, eikä niitä voi poistaa millään ihmelääkkeellä tai pikaratkaisulla. Kieltämisen sijaan viisaampi strategia olisi siis opetella ymmärtämään tunteita ja ottaa niistä mahtava uusi liittolainen, jolloin ne muuttuvat häiriöstä mahtavaksi uudeksi datalähteeksi.
Camilla Tuominen on tunnekouluttaja, kirjailija, kuvittaja ja tunne startupin toimitusjohtaja. Hänen missionaan on opettaa kaikki ymmärtämään ja johtamaan tunteita, jonka hän näkee olevan välttämätön metataito AI tulevaisuudessa. Häneltä ilmestyi juuri toinen tunteiden johtamisen opas “Johda tunteita - menesty työelämässä” (Tammi). Kirjasta löytyy yli 90 oivaltavaa kuvaa, esimerkkejä tämän päivän työelämästä linkitettynä hänen lempitutkimuksiin ja teoksiin sekä lähes 50 käytännön tunnevinkkiä kätevässä listamuodossa.