Mitä hyötyä yritykselle on tunteiden johtamisen oppimisesta?

Camilla Tuominen

Yhden seminaariluentoni jälkeen herrahenkilö tuli kertomaan minulle, että "Odotin, että olisit kertonut minulle, miten saan poistettua tunteet." Mies hymyili päälle, mutta oli ihan tosissaan.

Ymmärrän toiveen sillä moni kokee tunteet vain haitaksi, jotka häiritsevät “oikeaa tekemistä”. Fokus on monessa paikassa edelleen faktoissa, määrään kasvattamisessa ja tehostuksessa, ja epämääräinen tunnepuoli on silloin houkuttelevaa jättää sivuun. Tämä on kuitenkin aika omituista sillä me hyvin tiedämme, että tuotteet kopioidaan nopeasti mutta herätettyjen tunteiden tuomaa kilpailuetua on paljon mutkikkaampi kopioida.

Miten joku pystyi luomaan asiakkaalle luottamuksen fiiliksen?
Miksi jokin tuote on niin paljon haluttavampi?
Miksi minulle tulee fiilis, että haluan valita A:n enkä B:tä?
Miksi haluan olla töissä täällä enkä tuolla?
Miksi uskallan sanoa ideani ääneen tässä ympäristössä mutta en tuolla?

Vastaus löytyy usein sieltä mystiseltä fiilispuolelta, johon liittyen minulla on hyviä uutisia: meistä kaikki voi oppia ymmärtämään ja johtamaan tunteita - se on ihan samanlainen taito kuin mitä tahansa muukin asia, jossa haluamme tulla paremmaksi.

Mitä siis tunteet ovat ja miksi ne tulevat? Tunteiden tehtävä on yksinkertaisesti tuoda meille energiaa ja tietoa. Energiaa, jonka voimalla tehdään tärkeitä päätöksiä, pelastetaan ihminen tulipalosta tai pidetään vuosisadan puheenvuoro. Voimana voivat olla esimerkiksi innostus, viha tai vaikka pelko. Toisaalta osa tunteista väsyttää ja vie energiaa, jolloin ne viisaasti pyytävät meitä hetkeksi hidastamaan ja kuuntelemaan ryntäilemisen sijaan. Esimerkiksi pettymys, suru tai helpotus saattavat auttaa meitä ymmärtämään mitä tapahtui ja valitsemaan tarvittaessa uuden suunnan.

Toisaalta tunteet tuovat meille aivan huikean tärkeää tietoa. Tiedämme, että esim. tiukassa kilpailutilanteessa ei riitä että ymmärrämme asiakastilanteen faktat (koska siihen pystyvät kaikki) ja vastaamme niihin vaan todellinen etulyöntiasema saadaan kun pystytään tunnistamaan myös asiakkaan ei-ääneen sanottuja tarpeita, ja käyttäytymään tavoilla, jotka lisäävät tunneyhteyttä ja luottamusta.

Alun herralle siis vastasin, että ihan hyvä toive haluta päästä eroon tunteista mutta se ei mahdollinen. Tunteissa ei ole off-nappulaa, eikä niitä voi poistaa millään ihmelääkkeellä tai pikaratkaisulla. Kieltämisen sijaan viisaampi strategia olisi siis opetella ymmärtämään tunteita ja ottaa niistä mahtava uusi liittolainen, jolloin ne muuttuvat häiriöstä mahtavaksi uudeksi datalähteeksi.

Camilla Tuominen on tunnekouluttaja, kirjailija, kuvittaja ja tunne startupin toimitusjohtaja. Hänen missionaan on opettaa kaikki ymmärtämään ja johtamaan tunteita, jonka hän näkee olevan välttämätön metataito AI tulevaisuudessa. Häneltä ilmestyi juuri toinen tunteiden johtamisen opas “Johda tunteita - menesty työelämässä” (Tammi). Kirjasta löytyy yli 90 oivaltavaa kuvaa, esimerkkejä tämän päivän työelämästä linkitettynä hänen lempitutkimuksiin ja teoksiin sekä lähes 50 käytännön tunnevinkkiä kätevässä listamuodossa.

Asiakkaamme sanovat

Suomen suurimpana tapahtumajärjestäjänä meille on tärkeää, että yhteistyökumppanimme tuntee yrityksemme tapahtumat ja niiden tarpeet. On hienoa huomata, kuinka Spekersforumin yhteyshenkilö pystyy briiffini pohjalta tarjoamaan meille puhujia, joiden valinnassa tarpeemme ja tavoitteemme Suomen johtavana tapahtumajärjestäjänä on huomioitu. Erityisesti arvostan asioinnin helppoutta, mutkatonta palvelua sekä henkilökunnan idearikkautta.

Mari Katajamäki
Messukeskus Helsinki

Speakersforum on ollut Kiinkon yhteistyökumppani Kiinteistöalan Vuosiseminaarin suunnittelussa viimeiset neljä vuotta todenteolla. Olemme aloittaneet keskustelut aina heti vuoden teemojen selvittyä. Tapahtuman tekijänä on ollut ihanaa luottaa siihen, että Speakersforumilta saa hyviä ehdotuksia. Minä olen kertonut teemat ja millä profiililla haen puhujaa ja sen jälkeen olen saanut listan ehdotuksista. Erityisen hienoa on, että mukaan on aina mahtunut myös oikeasti yllättäviä nimiä, jotka ovat johdattaneet minutkin uusille poluille. Ilman Speakersforumia meillä ei koskaan olisi ollut Bruce Dickinson puhumassa kiinteistöalan tapahtumassa!
Speakersforumin kaltaisen ammattilaisen käyttäminen tuo paitsi uusia ”out of the box” -ideoita, mutta myös tapahtuman järjestäjän kannalta jotain lähes yhtä olennaista: jos puhuja jostain syystä äkillisesti peruuttaa/ ei pääsekään tulemaan, on huojentavaa tietää, että yhteistyökumppani tekee kaikkensa korvaavan puhujan löytämiseksi. Se on mittaamattoman arvokasta.

Kaisa Saarela
Kiinko

Saan teiltä vinkkejä ja ideoita ajankohtaisista aiheista sekä megatrendeistä. Olette luotettava ja kärsivällinen kumppani. Joskus saatan pohtia aihetta pitkään asiakasvastaavan kanssa, mutta se on kannattanut. Olemme saaneet erinomaista palautetta kaikista teidän kauttanne tulleista puhujista.

Anne Teppo
Espoon Kaupunki

Suomen tärkein tapahtuma-ammattilaisten tilaisuus, Kongressimessut on tehnyt jo useamman vuoden ajan sisältöyhteistyötä Speakersforumin kanssa. Tapahtumasisällön rakentaminen tapahtuma-ammattilaisille vaatii erityistä osaamista, näkemystä ja visionäärisyyttä sekä ennen kaikkea mielenkiintoisia puhujia. Speakersforumilta on löytynyt asiantuntemusta ja apua näihin kaikkiin haasteisiin. Eikä ollenkaan haittaa, että yhteistyö on lisäksi ollut mukavaa ja helppoa!

Petri Hiltunen
Management Events