Osaajien houkutteluun ei ole nopeaa ratkaisua – kokeile kuitenkin näitä kolmea vinkkiä

“Anna joku helppo vinkki, miten saisin nopeasti houkuteltua meille lisää työntekijöitä.” Ennen kuin kysyjä on saanut lauseensa loppuun, minä olen huokaissut mielessäni: Olen kuullut saman pyynnön viime vuosina monta kertaa.

Työnantajakuvan ja vetovoimaisuuden rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, joka lähtee organisaation sisäisestä todellisuudesta eli hyvästä työnantajuudesta, ja jonka tulokset mitataan ennemminkin vuosissa kuin viikoissa. Jos helppoja ja nopeita keinoja olisi, ne olisi jo käytössä.

On kuitenkin olemassa muutamia asioita, joita kannattaa tarkastella. Oletteko kokeilleet jo näitä?

1. Eurot kiinnostavat. Palkka on suomalaisen työelämän yksi suurista tabuista. Samaan aikaan se keikkuu työnhakijatutkimusten kärkisijoilla: Osaajat odottavat työnantajilta avointa palkkatietoa heti rekrytoinnin alkumetreistä lähtien. Ne työnantajat, jotka tuovat palkan ja palkitsemisen avoimesti esille hakiessaan uusia työntekijöitä, erottuvat ja kiinnittävät huomiota. Kerro siis avoimesti tehtävän palkkahaitarista ja kokonaispalkkauksesta jo houkutteluvaiheessa.

2. Nykyisen henkilöstön omat verkostot. Ihmiset ovat paljon uskottavampia ja kiinnostavampia houkuttelijoita kuin työnantajat. Henkilöstön omien verkostojen hyödyntämisessä piilee usein valjastamaton voima. Kuinka teillä hoidetaan ja hyödynnetään tätä osaajapotentiaalia? Auta, kannusta ja palkitse palkkaukseen johtavista rekrytointivinkeistä.

3. Lite bättre. Kun puhutaan osaajien houkuttelusta, on tehtävä kaikki mahdollinen ja vielä hieman paremmin. Pystyttekö tarjoamaan 50 % työaikaa? Kuinka paljon voitte tarjota lomia uudelle työntekijälle? Mitä muita joustoja mahdollistatte? Tarvitaanko työssä kaikkia taitoja ja osaamisia, joita toivotte, vai voisiko näitä tarkastella uudelleen? Onko kielitaitovaatimukset todella ehdottomia? Onko ehdokaskokemuksenne hiottu alansa parhaimmaksi? Entä oletteko kertoneet houkutteluvaiheessa tarpeeksi konkreettisesti, mitä henkilön odotetaan saavuttavan seuraavan 12 kuukauden aikana? Mitä muuta teette ollaksenne houkutteleva ja parempi työnantaja, ja erottuaksenne kilpailijoista? Lite bättre, ystävät.

Kun seuraavan kerran mietit nopeita keinoja houkutella ja erottautua, kokeile näitä, ja rakenna rinnalla vetovoimaista työnantajakuvaa ja työntekijäkokemusta. Onnea rekrytointeihin!

Kirjoittanut Saana Rossi. Saana Rossi on yksi Suomen tunnetuimmista HR- ja rekrytointiammattilaisista, puhuja, advisor ja kirjailija. Saana on toiminut HR:n, rekrytoinnin ja viestinnän parissa lähes 15 vuoden ajan ja on uransa aikana rekrytoinut tuhansia ammattilaisia.

Asiakkaamme sanovat

Suomen suurimpana tapahtumajärjestäjänä meille on tärkeää, että yhteistyökumppanimme tuntee yrityksemme tapahtumat ja niiden tarpeet. On hienoa huomata, kuinka Spekersforumin yhteyshenkilö pystyy briiffini pohjalta tarjoamaan meille puhujia, joiden valinnassa tarpeemme ja tavoitteemme Suomen johtavana tapahtumajärjestäjänä on huomioitu. Erityisesti arvostan asioinnin helppoutta, mutkatonta palvelua sekä henkilökunnan idearikkautta.

Mari Katajamäki
Messukeskus Helsinki

Suomen tärkein tapahtuma-ammattilaisten tilaisuus, Kongressimessut on tehnyt jo useamman vuoden ajan sisältöyhteistyötä Speakersforumin kanssa. Tapahtumasisällön rakentaminen tapahtuma-ammattilaisille vaatii erityistä osaamista, näkemystä ja visionäärisyyttä sekä ennen kaikkea mielenkiintoisia puhujia. Speakersforumilta on löytynyt asiantuntemusta ja apua näihin kaikkiin haasteisiin. Eikä ollenkaan haittaa, että yhteistyö on lisäksi ollut mukavaa ja helppoa!

Petri Hiltunen
Management Events

Speakersforum on ollut Kiinkon yhteistyökumppani Kiinteistöalan Vuosiseminaarin suunnittelussa viimeiset neljä vuotta todenteolla. Olemme aloittaneet keskustelut aina heti vuoden teemojen selvittyä. Tapahtuman tekijänä on ollut ihanaa luottaa siihen, että Speakersforumilta saa hyviä ehdotuksia. Minä olen kertonut teemat ja millä profiililla haen puhujaa ja sen jälkeen olen saanut listan ehdotuksista. Erityisen hienoa on, että mukaan on aina mahtunut myös oikeasti yllättäviä nimiä, jotka ovat johdattaneet minutkin uusille poluille. Ilman Speakersforumia meillä ei koskaan olisi ollut Bruce Dickinson puhumassa kiinteistöalan tapahtumassa!
Speakersforumin kaltaisen ammattilaisen käyttäminen tuo paitsi uusia ”out of the box” -ideoita, mutta myös tapahtuman järjestäjän kannalta jotain lähes yhtä olennaista: jos puhuja jostain syystä äkillisesti peruuttaa/ ei pääsekään tulemaan, on huojentavaa tietää, että yhteistyökumppani tekee kaikkensa korvaavan puhujan löytämiseksi. Se on mittaamattoman arvokasta.

Kaisa Saarela
Kiinko

Speakersforumin palvelu perustuu ajankohtaisen sisällön ja asiantuntijan yhdistämiseen niin, että se yhdistyy tapahtumamme tavoitteiden sekä teemojen tuntemiseen. Tämä säästää selkeästi omaa aikaani sisällön suunnittelussa ja itse järjestelyissä. Kirkon kentässä yllättävä yhdistelmä puhujasisällössä on tärkeää sen ohella, että vieraan sanoma sopii omaamme. Joskus haemme tietoisesti kriittistä näkökulmaa ja käytämme SF:n asiantuntijuutta osana omaa ideointiamme. Kolmanneksi, on helpompaa jos puhujan ja tilaajan välissä on management. Vastausten nopeus ja asiakkaan tarpeiden kuuntelu on asia jota arvostan. Myös nopeus, asiantuntijuus, joustavuus, eli yhteistyö on saumatonta.

Jari Kupiainen
Kirkkopäivät

Hae

Hae tapahtumaasi sopivia puhujia & juontajia. Käytä tarkennettua hakua, mikäli haluat tarkentaa hakukriteerejä.

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2