Vastuullisuus ei ole ilmoittautumislaji

Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, että yrityksiltä odotetaan nykyisin vastuullisuutta. Omia odotuksiaan on yrityksen kaikilla sidosryhmillä: asiakkailla, yhteistyökumppaneilla, omalla henkilöstöllä, omistajilla ja rahoittajilla, viranomaisilla ja kansalaisjärjestöillä.

Odotukset kasvavat niin paljon, että enää ei aina voi puhua pelkistä odotuksista. Sidosryhmien odotukset ovat muuttumassa vaatimuksiksi.

Kuluttajien vaatimusten kasvaessa monissa tuote- ja palveluryhmissä vastuullisuudesta on tullut ”uusi normaali”, jolloin vastuuttomina pidettyjä tuotteita tai palveluita ei yksinkertaisesti enää osteta. Vastuuttomiksi mielletyt työnantajat kärsivät työvoimapulasta erityisesti aloilla, joilla kilpaillaan korkeasti koulutetuista osaajista. Yhä useampi yritys törmää vastuullisuusvaatimuksiin myös rahoitusta hankkiessaan.

Oma lukunsa on julkinen sääntely. Vuonna 2024 voimaan astuva EU:n kestävyysraportointidirektiivi tekee vastuullisuusraportoinnista pakollista kaikille pörssiyhtiöille ja suuryrityksille. Toinen EU:n uusi direktiivi velvoittaa suuryritykset tutkimaan ja varmistamaan vastuullisuuden koko arvoketjussaan, minkä myötä raportointivelvollisuus ulottuu myös pienempiin yrityksiin, jotka kuuluvat suuryritysten hankintaketjuihin. Vaatimukset vastuullisuusraportoinnista ovat jo arkipäivää myös suurelle joukolle julkishallinnon alihankkijoina toimivia pk-yrityksiä.

Oma henkilöstö on yrityksen vaativin kohderyhmä

Tähän asti vastuullisuus on ollut monilla toimialoilla ilmoittautumislaji. Sidosryhmille on riittänyt yleensä se, että yritys on kertonut innokkaasti hienoista hankkeistaan päästöjensä vähentämiseksi tai henkilöstönsä hyvinvoinnin parantamiseksi. Harva on kyseenalaistanut yrityksen verkkosivuston vastuullisuusosion kauniita tarinoita tai tuotepakkauksien vastuullisuudesta kertovia merkintöjä.

Yksittäiset hankkeet, hienot tarinat ja sanan ”vastuullisuus” hokeminen riittävät kuitenkin yhä harvemmin. Entistä laajemman raportointivelvollisuuden myötä yritysten täytyy todentaa ja dokumentoida vastuullisuustekonsa raa’an datan muodossa. Vastuullisuusviestinnän luovuutta karsii sekin, että EU suunnittelee myös viherpesun kieltävää direktiiviä.

Myös tavalliset kansalaiset ovat oppineet vaatimaan yrityksiltä entistä konkreettisempia – ja konkreettisemmin todistettuja – tekoja. Erityisen vaativia ovat yrityksen vastuullisuuden kokemusasiantuntijat eli omat työntekijät.

Kaikki eivät saa palkintoa

Kiristyvät vaatimukset ja raportoinnin laajentuminen teettävät yrityksillä entistä enemmän työtä. Vaarana voi olla, että varsinkin alkuvaiheissa yritysten rajalliset vastuullisuusresurssit joudutaan käyttämään konkreettisten hankkeiden sijasta raporttien täyttämiseen.

Muuten vaatimusriman nousu on pelkästään hyvä asia, sillä se pakottaa yritykset olemaan entistä rehellisempiä itselleen ja luopumaan toisinaan tahattomastakin viherpesusta. Ennen kaikkea se hyödyttää konkreettisen kestävyysloikan käynnistäneitä yrityksiä kilpailussa niiden kanssa, jotka ovat keskittyneet enemmän puheisiin kuin tekoihin.

Toisin sanoen vastuullisuus ei ole enää samanlaista kuin lasten jalkapallo. Siinä ei noudateta ”kaikki pelaa” -periaatetta eivätkä kaikki mukaan tulleet saa palkintoa.

Kirjoittanut Antti Isokangas. Antti on pitkän linjan viestintäammattilainen, joka on työskennellyt toimittajana, tietokirjailijana, viestintäkonsulttina sekä Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtajana. Hän on myös yksi kirjan Viherpesuopas (Nemo, 2022) kirjoittajista.

Asiakkaamme sanovat

Suomen tärkein tapahtuma-ammattilaisten tilaisuus, Kongressimessut on tehnyt jo useamman vuoden ajan sisältöyhteistyötä Speakersforumin kanssa. Tapahtumasisällön rakentaminen tapahtuma-ammattilaisille vaatii erityistä osaamista, näkemystä ja visionäärisyyttä sekä ennen kaikkea mielenkiintoisia puhujia. Speakersforumilta on löytynyt asiantuntemusta ja apua näihin kaikkiin haasteisiin. Eikä ollenkaan haittaa, että yhteistyö on lisäksi ollut mukavaa ja helppoa!

Petri Hiltunen
Management Events

Saan teiltä vinkkejä ja ideoita ajankohtaisista aiheista sekä megatrendeistä. Olette luotettava ja kärsivällinen kumppani. Joskus saatan pohtia aihetta pitkään asiakasvastaavan kanssa, mutta se on kannattanut. Olemme saaneet erinomaista palautetta kaikista teidän kauttanne tulleista puhujista.

Anne Teppo
Espoon Kaupunki

Speakersforumin palvelu perustuu ajankohtaisen sisällön ja asiantuntijan yhdistämiseen niin, että se yhdistyy tapahtumamme tavoitteiden sekä teemojen tuntemiseen. Tämä säästää selkeästi omaa aikaani sisällön suunnittelussa ja itse järjestelyissä. Kirkon kentässä yllättävä yhdistelmä puhujasisällössä on tärkeää sen ohella, että vieraan sanoma sopii omaamme. Joskus haemme tietoisesti kriittistä näkökulmaa ja käytämme SF:n asiantuntijuutta osana omaa ideointiamme. Kolmanneksi, on helpompaa jos puhujan ja tilaajan välissä on management. Vastausten nopeus ja asiakkaan tarpeiden kuuntelu on asia jota arvostan. Myös nopeus, asiantuntijuus, joustavuus, eli yhteistyö on saumatonta.

Jari Kupiainen
Kirkkopäivät

Suomen suurimpana tapahtumajärjestäjänä meille on tärkeää, että yhteistyökumppanimme tuntee yrityksemme tapahtumat ja niiden tarpeet. On hienoa huomata, kuinka Spekersforumin yhteyshenkilö pystyy briiffini pohjalta tarjoamaan meille puhujia, joiden valinnassa tarpeemme ja tavoitteemme Suomen johtavana tapahtumajärjestäjänä on huomioitu. Erityisesti arvostan asioinnin helppoutta, mutkatonta palvelua sekä henkilökunnan idearikkautta.

Mari Katajamäki
Messukeskus Helsinki

Hae

Hae tapahtumaasi sopivia puhujia & juontajia. Käytä tarkennettua hakua, mikäli haluat tarkentaa hakukriteerejä.

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2