Vaikka työelämä muuttuu, meidän ei tarvitse valita inhimillisyyden ja voiton välillä. Voimme saada molemmat.
Palvelupäällikkö (Microsoft), kirjailija
Niina Majaniemi
"Vaikka teknologian vaikutus kasvaa, meidän tarpeemme ihmisyyteen on muuttumaton"
-Niinan lainaus Empathy in Business -E-kirjasta.
Niina, 43, on koulutukseltaan MBA. Hän työskentelee palvelupäällikkönä (Microsoft) ja on kirjailija. Hänen kirjansa "Työelämän Maraton ja Empatia" julkaistiin joulukuussa 2021 (Aviador). Hän toimii myös vapaaehtoistyöntekijänä (Tampereen kaupunkilähetys) ja vetää luottamustehtävänä Microsoftilla Saavutettavuus V-tiimiä, jonka tavoitteena on digitaalisen saavutettavuuden edistäminen monin eri keinoin. Niina on tehnyt pitkän uran kansainvälisen teknologian parissa.
Niina puhuu siitä, kuinka tuodaan esille empatian arvoa liiketaloudellisesta näkökulmasta, niin yksilö-, ryhmä-, kuin johtotasollakin. Hän on tänä vuonna puhunut aiheesta yrityksille kuten Kela, Kemira ja Microsoft, sekä tilaisuuksissa kuten Suomen suurin saavutettavuus tapahtuma, Saavuta 2022. Elämme aikaa jossa liike-elämä on vaativaa ja toimintatavat ovat muuttuneet. Empaattiset yritykset ovat tuottavampia ja selviävät muutoksista paremmin kuin vähemmän empaattiset. Tietoa tarvitaan, jotta ymmärretään empatian arvo työelämässä ja miten tuo arvo saadaan näkyville. On kyse siitä, miten tehdään kannattavaa liiketoimintaa niin, että ihminen on etusijalla.
Puheissaan hän haluaa tuoda esille empatian arvon työssä ja kaataa myytit joiden mukaan empatia olisi "vain mukavuutta". Niina tunnetaan innostavana puhujana joka herättää uusia tapoja ajatella ja auttaa ihmisiä muuttamaan yhden nykyhetken suosituimmista liike-elämän työkaluista konkreettiseksi arvoksi. Hänen aiheellaan on laaja kohderyhmä, sillä empatia on tärkeää roolista riippumatta. Niina puhuu lisäksi saavutettavuudesta ja siitä, miten digitaalinen saavutettavuus, samoin kuin esteettömyys, on kilpailutekijä. Luennot ja koulutukset ovat saatavilla englanniksi ja suomeksi.
Empatia on arvo, jonka voiman mm. Forbes, Google ja Microsoft ovat huomanneet. Businessolverin tutkimuksen mukaan kahdeksan kymmenestä työntekijästä toivoo, että heidän työnantajansa tarjoaisi empatiakoulutusta. On aika vastata näihin tarpeisiin.
Aiheet:
• Empatian arvo työelämässä: Miksi empatiaa?
• Empatiataidot työelämässä: Miten empatiaa?
• Jos tingit saavutettavuudesta, tingit maineesta
• Empaattinen työkulttuuri on maraton, ei sprintti
• Empatia suorituskykymittarina ja tuloksen parantajana
• Asiakastyytyväisyys nousuun empatialla
• Empaattisen johtajuuden hyödyt ja periaatteet
• Empatialla onnellisempia työntekijöitä
• Saavutettavuus – direktiivistä kilpailueduksi
Palautetta Niinan esityksistä:
- Palaute Kelan empatia luennosta.Kiitos, että järjestitte tämän. Tuli juuri kuunneltua aiheeseen liittyvä kirja, niin kiva päästä jatkamaan omien ajatuksien työstöä ja aiheeseen syventymistä myös tämän luennon kautta.
-Palaute esityksestä Microsoftin Latinalaisen Amerikan taloustiimille.Oli upeaa saada sinut puhumaan introspektio päiväämme. Kiitos kun toit meille tietoa näin tärkeästä aiheesta.
- Feedback from presentation to Kemira.Thank You Niina for visiting us and sharing your knowledge about empathy. It was really interesting.
- Palaute Strategy Talk HR tapahtumasta neljännen panelistin, ePassin edustajan toimesta.Olipa mahtavaa päästä lavalle Profession järjestämässä Strategy Talk HR tapahtumassa keskustelemassa uudistuvasta työelämäkokemuksesta. Seurana mitä parhaimmat asianatuntijat: Sanna Hilden, Nelli Rovamaa ja Niina Majaniemi -ISO kiitos teille.
-Palaute luennosta Helsingin nuorkauppakamarille.Kiitos erittäin kiinnostavasta aiheesta ja esityksestä. Se oli silmiä avaava, liittyen empatian bisnesarvoon.