Olli Kelhä

Vuoden liikunnanopettaja 2020

Olli Kelhä

Nuoret, hyvinvointi ja liikunnanopetus tulevaisuudessa

Vuoden liikunnanopettajaksi tänä vuonna valittu Olli Kelhä puhuu tulevaisuuden liikuntakasvatuksesta, jonka keskiössä hän näkee nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen ja passiivisuuden ennaltaehkäisyn.

Kelhä pitää liikuntaa välineenä, jolla voi parantaa laajasti kaikenikäisten ihmisen elämänlaatua. Nuorille liikuntaharrastukset tuovat kavereita ja parantavat sosiaalisia taitoja, rytmittävät arkea ja vähentävät riskiä sairastua masennukseen. Aktiivisemman elämäntapaan kasvaminen johtaa usein myös parempiin kognitiivisiin taitoihin ja kykyyn keskittyä muiden taitojen oppimiseen.

Kelhä nostaa esille psyykkisiä syitä liikkumattomuuden takana: heikon itsetunnon, kiusaamisen ja ryhmäpaineen. Nykymaailma on nykynuorille raadollinen.

Oleellista on mahdollisimman varhainen puuttuminen ongelmiin, ettei lapsi ehtisi syrjäytyä liikunnasta ja muuten aktiivisesta elämäntavasta. Tällä hetkellä iso joukko oppilaita ei pysty peruskoulusta lähtiessään kunnolla heittämään, hyppäämään tai juoksemaan, hiihdosta ja luistelusta puhumattakaan. Monen nuoren kohdalla elämäntapamuutokseen on lähdettävä hyvin pienin askelin.

Eivät nuoret valitse liikunnallista elämäntapaa järkiperustein, siksi että olisivat joskus terveitä aikuisia. He innostuvat liikkumaan, jos se on hauskaa, sitä saa tehdä kaverin kanssa ja he kokevat onnistuvansa. Harva lapsena ja nuorena itse urheillut aikuinen ymmärtää, kuinka helppoa ja vähän kuormittavaa liikunnan täytyy olla, jotta passiivinen nuori ei koe sitä liian hankalaksi.

Kelhä vaatii tukea erityisesti sellaisille syrjäytymisuhan alla oleville lapsille ja nuorille, jotka eivät voi omien rajoitteidensa vuoksi harrastaa liikuntaa, vaikka halua olisi. Yhdeksi uransa kohokohdista hän nostaakin erään näkövammaisen oppilaansa kasvutarinan. Poika sai koko yläkoulun ajan tukiopetusta liikunnasta. Lopulta oma laji löytyi ja nykyään hän on menestyvä judoka nuorten para-maajoukkueessa.

Tällaisten oppilaiden tukeminen ei välttämättä vaadi lisäresursseja, vaan toisenlaista suhtautumista liikunnan oppiainetta kohtaan. Silloin liikunta nähdään välineenä, jonka avulla koko nuoren elämä voi saada uuden suunnan.

Kelhä näkee tulevaisuuden liikunnanopettajan työn yhä enemmän erilaisissa verkostoissa toimimisena, liikuntateknologiaa ja esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen. Hän on kehittänyt lähes vuosikymmenen ajan fysioterapeutti Jari Poikelan kanssa personal trainer koulussa -toimintaa, joka on sittemmin levinnyt Liikkuva koulu -verkoston ja Likesin ansiosta muuallekin Suomeen. Viime vuoden Kelhä toimi Block Out Dropout -Erasmus+Sport-hankkeessa, jonka tavoitteena oli muun muassa kehittää keinoja syrjäytymisen ehkäisyyn liikunnan avulla. Tällä hetkellä hän on oman työnsä ohessa Kemin kaupungin pro admin -käyttäjä hyvinvointisovellus HeiaHeiassa, jota hyödynnetään Kemissä kaikenikäisten kaupunkilaisten motivoimiseksi aktiivisempaan elämäntapaan.

Pressikuvat

Olli Kelhä

Olli Kelhä

Yläkoulun liikunnan lehtori

Hae

Hae tapahtumaasi sopivia puhujia & juontajia. Käytä tarkennettua hakua, mikäli haluat tarkentaa hakukriteerejä.

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2

Pyydä tarjous

Tee varaus tai pyydä lisätietoa puhujista - saat ehdotukset jo samana työpäivänä! Varaa puhuja sekä online- että livetilaisuuksiin. Lomakkeen lähetys ei sido mihinkään.

Tapahtuman tiedot
1
Yhteystiedot
2