Auri Kananen: rakastuin siivoamiseen koska minusta tuli niin hyvä!
(Kuva: Riia Grasshill)
Miten tiivistäisit puheenvuorosi eri teemat?
Puheenvuoroni yhdistää intohimon, huumorin, rahan ja siivouksen, mutta syventyy myös mielenterveyteen, innostukseen, sosiaalisen median voimaan ja siihen, miten mahdottomalta tuntuvat unelmat voivat toteutua. Se inspiroi ja rohkaisee kuulijoita, muistuttaen, että kuka tahansa voi saavuttaa mitä tahansa ja että elämä on täynnä yllätyksiä!
Mikä sai sinut alun perin innostumaan siivouksesta?
Lapsena aloin innostua siivoamisesta, kun huomasin, että kavereiden sotkut olivat jotenkin hauskempia siivota kuin omat! Siivosin aina kavereiden huonetta ja kotia. Todellinen rakkaus siivoamiseen syttyi kuitenkin myöhemmin, kun toimin ohjaajana/esimiehenä siivousyrityksessä. Silloin opiskelin siivousta myös teoriassa ja pääsin opettamaan muita, mikä nosti taitoni ja tietotaitoni aivan uudelle tasolle ja rakastuin siivoamiseen koska minusta tuli niin hyvä!
Mikä on ollut mieleenpainuvin siivousprojekti urallasi, ja miksi juuri se?
Mieleenpainuvimpia siivouksia ovat olleet esimerkiksi keittiön allas Saksassa, jossa kasvoi sieniä, ja Sveitsissä nainen, joka oli ajanut hiuksensa, jotta ei tarvitsisi mennä suihkuun likaisuuden vuoksi. Erityisesti muistan yhdeksänvuotiaan pojan, joka pyysi apuani itselleen ja äidilleen löydettyään videoni TikTokista. Lontoossa siivosin kodin, jossa roskien seasta kasvoi sipuleita ja avokadoja, ja Miamissa kohtasin kodin, joka oli täynnä kymmeniätuhansia torakoita.
Miten huolehdit omasta hyvinvoinnistasi kiireisen sometyön ja siivousprojektien keskellä?
Monet luulevat, että minulla on kauhea kiire, vaikka todellisuudessa päiväni ovat aika tavallisia, ja siivouskohteita saisi mielellään olla enemmänkin. Arkeeni kuuluu urheilu, hyvä uni ja ruokailu, ja vietän paljon aikaa läheisteni kanssa, koska he ovat minulle todella tärkeitä. Tietysti myös kotona siivoaminen on yksi rakkaimmista harrastuksistani!
Millaisia väärinkäsityksiä ihmisillä on mielestäsi yrittäjyydestä sosiaalisessa mediassa, onko niitä?
Yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä somesta on ajatus, että sitä pitäisi tehdä tiukkojen kaavojen ja tarkkojen suunnitelmien mukaan. Todellisuudessa somea voi tehdä rennosti, intuitiolla ja virheilläkin voi menestyä. Lisäksi monesti unohdetaan, että myös B2B-sektorin yrityksille some on tärkeä, sillä päättäjätkin käyttävät sitä aktiivisesti. Yrittäjyydestä taas usein puhutaan niin, että pitäisi aina olla numeraalisia tavoitteita ja tuijottaa lukuja, vaikka todellisuudessa yrittäjyys voi olla myös hauskaa ja luovaa ja silti menestyksekästä.
Mitä haluaisit vielä saavuttaa urallasi ja mitä voimme odottaa sinulta seuraavaksi?
Pidän silmäni ja korvani auki enkä koskaan tiedä, mihin elämä minut vie! Se on yhtä suuri yllätys minulle kuin muillekin!
Auri Kananen tunnetaan huikeasta kyvystään siivota likaisimmatkin kodit ilmaiseksi ja inspiroida ihmisiä löytämään siivouksen hauskuus. Aurin yrittäjyystarina on ainutlaatuinen esimerkki siitä, miten sosiaalisen median voima voi auttaa rakentamaan kansainvälisen brändin ja tuoda menestystä globaalilla tasolla. Lue lisää Aurista täältä.